Metodik

YoungLabs tilgang

YoungLab giver pædagoger og lærere praktiske greb, så de kan få og give hurtig feedback om hvad der virker for børns læring og udvikling.

YoungLab sætter daginstitutionsbørn og skoleelever i centrum og ønsker at gøre evaluering og læring til en bruger- og videodreven proces, med fokus på at udvikle det der virker. Når man udforsker det der virker, er man sammen om at udvikle børns færdigheder, selvværd og selvtillid og livsduelighed.

PRINCIPPER FOR PÆDAGOGISK UDVIKLING

I YoungLABs metodik er personlige og social kompetencer vigtige kompetencer i forhold til alle indsatser og eksperimenter  der udvikles for og med børn, fordi personlige og sociale kompetencer er nødvendige forudsætninger,  for at alle børn kan være ligeværdige deltagere i leg, aktiviteter, fællesskaber og læringsprocesser. 

At fremme personlige alsidige og sociale kompetencer – med en ressource orienteret tilgang, betyder i YoungLab at kunne støtte barnet, børnegruppen og de voksne i at udvikle mestringsevner til samspil og fællesskaber. I forhold til læring og læreplanstemaer eller fælles mål, som pædagoger og lærere beslutter at arbejde og eksperimentere med*.

Teoretisk fundament

Overordnet er YoungLab forankret i læringsteorier der vægtlægger et anerkendende innovationsfokus, i stedet for et problemfokus. Der er tre teori perspektiver i YoungLab;

1. Teori, om børns udvikling, der opfatter barnets udvikling som en rejse ind i et kulturelt landskab, hvor der findes mangfoldige veje, flere knudepunkter, forgreninger og muligheder for, at udviklingen kan skifte spor undervejs (Karsten Hundeide 2004).

2. Teori, om læring, som vægtlægger at læring er processuel, dvs. foregår som små iterative, skridt i praksis (Benedicte Madsen 2010, Ralph Stacey, Offentlig Ledelse 4/2015, Hersted og Frimann 2020).

3. Teori, om læring og menneskers udvikling, i et relationelt og systemisk perspektiv, dvs. at læring opstår i barnets møde med andre børn, med voksne og indenfor fællesskabte rammer der er bevidst fastlagt af voksne. Teori om relationel viden er hentet fra relationel velfærd og vores forskningssamarbejde med professor Ottar Ness, som er leder af forskningsgruppen Relasjonell velferd og livskvalitet, NTNU, Universitetet i Trondheim (Ottar Ness 2020, Hillary Cottam 2011, 2018). YoungLab er desuden inspireret af erfaringer fra ICDP og Marte Meo, som vægtlægger barnets relationelle kompetencer.

Læse mere om teori og vores egen forskning her: